tisdag 13 maj 2008

Bokenkät

Hos Joshua Tree hittar jag följande enkät och måste såklart svara själv:

1. Vilken bok läste du senast?
Jag läser ständigt massor av böcker samtidigt. Senast slutförda är Flyga Drake av Khaled Hosseini och Skumtimmen av Johan Teorin. Just nu håller jag på med Peter Robinsons serie om DCI Banks som jag läser baklänges och har nu kommit till Playing with Fire. Jag läser också The Balkans av Misha Glenny och Förbannad är jag ganska ofta (om Berit Aas) av Ami Lönnroth.

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Khaled Hosseinis Tusen strålande solar. Peter Robinsons Friend of the Devil. (Jag bryter mönstret och kastar mig över den senaste innan jag återgår till att gå bakåt i Alan Banks liv.)

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Kvinnliga.

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Inget av detta. Ofta önskar jag att den aldrig skall ta slut!

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Utifrån författare. Har ett antal vars böcker jag alltid läser direkt när dom kommer, Ian Rankin, Minette Walters, Elizabeth George, Donna Leon, Peter Robinson. Annars brukar jag plocka de som ser intressanta ut i pocketstället på ICA eller på Pocket Shop. Samt att jag mest köper pocketböcker. Sen har vi ju alla månadens bok från Ordfront som jag aldrig förmår avbeställa.

6. När blir en bok för lång?
När den inte engagerar. Som Dostojevskis Brott & Straff som jag försökt ta mig igenom i snart tjugo år nu utan att lyckas. Jag känner absolut ingenting för personerna som porträtteras och kommer inte framåt. Eller Peter Englunds Poltava som jag fick i 25-årspresent av Andreas eller Anna Karenina av Ulrika i 24-årspresent mot löfte om att jag skulle läsa dem till slutet. (*rodnar av skam*)

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Läser inte engelskspråkig litteratur på svenska. Blir bara förbannad över taffliga översättningar och har vant mig vid att mina deckarfavoriter är DCI och DSI osv, inte kriminalinspektörer, eller ännu värre, kriminalöverinspektör… Huuuu…

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Åsa Linderborgs Mig äger ingen. Den skall alla ha läst.

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Ja, när den inte engagerar längre, eller jag finner en annan bok som engagerar mer… Jag är väldigt otrogen mina böcker, måste jag säga, dras lätt till en ny.

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Brittiska crime-genren. Helst med en portion socialrealism, snarare än Midsomer-myspys. Biografier över feminister eller socialrealistiska böcker om trasig uppväxt finns det också en hel del av. Politisk historia. Plus alla böckerna i Harry Potter-serien (på engelska såklart). Science Fiction finner man icke i min bokhylla.

Inga kommentarer: