måndag 5 maj 2008

Cykelfrämjandet ute och cyklar

På väg till Karlstad idag lyssnade jag som alltid på P1:s Studio Ett. Där förde man ett samtal om att cykelolyckorna ökat senaste året. Sändningen skedde från Umeå, cykelstad med många studenter. Intervjuade var bl a Eva Lind Båth, ordförande för Cykelfrämjandet, min tjänstledige kolllega Ibrahim Baylan, ordförande i trafikutskottet och Ulf Björnstig, professor på olycksanalysgruppen vid Norrlands universitet. Sällan har jag blivit så trött på en människa som på Eva Lind Båth. Passerande Värmlandsgränsen satt jag och skrek åt henne i radion att för fan svara på frågorna eller hålla käften! Maken till människa att slingra sig bort från ämnet har jag aldrig hört. Fredrik Reinfeldt borde kunna erbjuda henne en ministerpost i morgon dag!

Reportern försökte få Lind Båth att svara på frågor om hur individen själv kan förebygga olyckor och huruvida en hjälmlag för vuxna vore en bra idé. Varje dag skadas ett hundratal cyklister i landet. Lind Båth vägrade promt att erkänna att cyklisterna själva kunde göra någonting, annat än möjligen serva sin cykel. Hjälmtvång var hon helt emot. Detta trots att kirurgen Björnstig berättade om att hjälm räddar liv. Fyra till fem cyklister om dagen kommer in till sjukhuset i Umeå, få har burit hjälm. Var tionde cyklist drabbas av hjärnskakning alt medvetslöshet. Väska i framhjulet är en vanlig orsak till skador. 80-85 procent kör omkull alldeles själv, övriga krockar med motorfordon eller andra cyklister. Skallskadorna finns bara en sak att göra något åt, lag om cykelhjälm, enligt Björnstig.

Men Lind Båth ville bara prata om hur nyttigt det är att cykla, som om diskussionen handlade om att man vill förbjuda cykling. Hon hävdar istället att cykelolyckorna minskat de senaste tio åren. När man tittat på en olycka måste man bygga bort olyckorna först, sedan i andra hand skyddar man sig som individ enligt ordföranden för Cykelfrämjandet.

Men, orsakerna är ju i 80-85 procent av fallen att folk cyklar ikull själva! Björnstig tar t ex upp Australien där man har en lag med hjälmtvång. Hade vi haft en sådan lag i Sverige hade 200 personer kunnat varit i livet i dag och 50 000 personer hade förmodligen sluppit bli medvetslösa för att dom kört huvudet i backen utan hjälm.

På detta svarar Lind Båth ungefär som följer:

"Jag skulle vilja se att det är många som cyklar och det finns sex miljoner cyklar i Sverige och man måste se hälsoaspekterna..."

Är det inte ganska förvånande att ordföranden för Cykelfrämjandet vägrar se cyklistens egna ansvar? Borde inte Cykelfrämjandet vara de första att förespråka en lag om hjälmtvång.

Ibrahim Baylan skulle kunna tänka sig en lag om han trodde att folk skulle följa den. Här kan vi ju ta Italien som exempel. Där infördes hjälmtvång för framförande av moppe. Alla trodde att det skulle bli totalt fiasko. Ha, få italienarna att bära hjälm. Bah! Men p g a att polisen slog till stenhårt med böter mot dem som inte bär hjälm så har lagen blivit en succé, alla tog på sig hjälmen. Varför skulle detta inte kunna ske i Sverige om det funkar i Italien?

Baylan lyfter dock en viktig fråga, att det handlar om attityder. Trots att majoriteten av cyklisterna är kvinnor så är tre fjärdedelar av dem som skadar sig män. Attityder och beteende ligger såklart bakom att olyckor sker. Men även kvinnor kan ju ha en skum attityd till sin egen säkerhet.

"Jag känner mig faktiskt lite för ung för att ha hjälm" sa cylisten Jenny Forslund i programmet.

Men gammal nog för att få vård när hon kört huvudet i asfalten?

Nä, gör som Stockholmarna, på med hjälmen och skydda skallen!

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anna-Karin.
Jag läste i din blogg om programmet du hörde på radion med Eva Lind Båth från cykelfrämjandet. Jag tycker så här: Det finns ett antal goda argument för hjälm vid cykling. Om det är lag så kan män som tycker det är pinsamt att ha hjälm bära hjälm och sedan skylla på lagen. Vi sparar en otrolig massa pengar i vårdomkostnader när folk klarar sig bättre från olyckor. Vi sparar också mänskligt lidande.
I det här landet är jag ganska ensam om att bära hjälm. Jag har en stor skateboardhjälm eftersom ingen cykelhjälm passar min båtskalle.
Varje onsdag spelar jag fotboll med några locals här i byn. De är väldigt artiga och har bara kommenterat min hjälm ett fåtal gånger men det är helt klart att ingen av de killarna skulle kunna tänka sig att bära hjälm eftersom det skulle kunna antyda att de är omanliga och eventuellt gay. Deras barn skall dock naturligtvis ha hjälm. Men vem skall betala maten till barnen när pappan ligger på sjukhus och är hjärndöd? Det hade varit mer logiskt att låta barnen köra utan hjälm för då kan ju den vuxna föräldern ta hand om dem i händelse av olycka.
Nä, jag är lat av mig. Jag har alltid hjälm när jag cyklar och flytväst på sjön. Varför är det lathet? Jo för att jag slipper argumentera med barnen om varför de skall ha hjälm och flytväst när inte jag har det. Enkelt.
Hälsningar från Per M-P i Lymington, UK.

Bloggerskan sa...

Hej Per!
Ja, det där med att slippa förklara varför man inte lär som man lever är ett rätt bra argument. :)

Sen minns jag ju några föräldrar som var ute och paddlade kanot på Kävlingeån och drattade i. Då var det förmodligen också bra att visa flytvästens förträfflighet. ;)

Hoppas det är bra med er annars, barn, hund, föräldrar, mormor, farföräldrar, svägerskor, svågrar, kusiner osv.

Anonym sa...

Eva Lind Båth har rätt. Vi som studerar cykling internationellt ser vilka negativa effekter en hjälmlag har. PÅ Nya Zeeland och Australien har cyklandet reducerats radikalt utan att göra cyklandet säkrare. Däremeot har cykelstäder som Amseream coh Groningen låg olycksstatistik och där bär ingen hjälm.
Vårt största problem är klimathotet och välfärdssjukdomar. Att cykla är alltid bättre än att inte cykla.

Colville-Andersen sa...

Som ekspert i cykelhjelme [her i Danmark] kan jeg kun sige at der findes alt for mange videnskabelige undersøgelser der viser at cykelhjelmen beskytter IKKE hovedet. Og hjelmen kan bestemt ikke beskyt hovedet fra hjerneskader. Disse hjerneskader stammer fra såkalte 'rotationsskader' og ingen hjelm er designet mod dem.

Faktisk har cykelhjelme mange design begrænsinger. De kan kun beskyt hoved mod skræmmer og ikke-livstruende slag - og kun i solo-ulykker under 20 km/t.

Her i Danmark har vi en udmærket website - www.cykelhjelm.org - fyldt med fakta og videnskab. Ellers kan I kigge på The Bicycle Helmet Research Foundation på engelsk - www.cyclehelmets.org.

Hilsner fra Köpenhamn

Anonym sa...

Kolla det här :

svenskcykling.iweb.se/archive/pdf/cykelhjalm.pdf

se.wikipedia.org/wiki/Cykelhjälm
en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_helmet
www.cyclehelmets.org
www.cykelhjelm.org

Och kontakta os om du har svårt at se argumentarna. Til ex. lhm@islandia.is eller Cykelfrämjandet.

Vi kan alla lära, vi med :-)

Hälsing från Morten Lange

Bloggerskan sa...

Det är ju väldigt intressant när hjälmen ifrågasätts för att man kan dö även med hjälm. Jag vet ju att de gånger jag och maken kört omkull utan hjälm så skulle skadorna definitivt blivit mindre med hjälm.

Ingen har väl någonsin sagt att hjälmen skyddar mot allt.

Och jag tycker fortfarande inte att ordföranden från Cykelfrämjandet har rätt när hon ignorerar att man själv kan förebygga skador och att de flesta skador inte sker p g a dålig cykelvägar utan att folk kört omkull helt på egen hand.

Bloggerskan sa...

Denna bloggpost är nu stängd för kommentarer. Så alla ni som vill meddela att kirurgen i fråga har fel när han säger att hjälm skyddar huvudet mer än ingen hjälm, eller att det bara är de som är korkade nog att cykla omkull som behöver hjälm. Ni kan söka er någon annanstans. Dessutom tenderar ni ju att vara anonyma, vilket jag iofs kan förstå att ni vill vara.