lördag 31 maj 2008

- Vet hut, Johan Pehrson (fp)

sa LO-basen Wanja Lundby-Wedin i sitt tal till LO:s kongress. Johan Persson har jämfört LO med högerextrema grupper i USA för att dom skickat brev till riksdagsledamöter med kännedomskopia till deras grannar. Brevet handlar om att Högerregeringen har för avsikt att försämra sjukförsäkringen så att sjuka riskerar att bli arbetslösa.

Jag kan bara tolka Johan Pehrson och hans högerallianskollegors uppördhet som att de inte vill stå för det dom tänker genomföra. Och konstatera att vi inte behöver gå till USA utan bara till Storbritannien för att hitta system där parlamentsledamöterna är väl förankrade i sin hembygd, där väljarna har möjlighet att träffa sin parlamentsledamot för att ställa frågor. Hur ofta träffar Johan Pehrson sina lokalväljare i Örebro på öga-mot-öga-nivå?

Läste någonstans om kd-riksdagskvinnan som var upprörd över att hennes granne oroligt kommit och frågat henne om vederbörande nu skulle bli av med jobbet. Grannen har ju all anledning att vara orolig över en regering som inte bara vill försämra för sjuka utan också vägrar stå för det.

En annan örebroare (nåja, egentligen är hon värmlänning!) kräver i alla fall svar!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker inte man ska skicka ut den här typen av brev. Jag tycker det är ett slags övergrepp och helt enkelt inte schysst. Man klampar in i en slags privat sfär när man meddelar grannarna att grannen "vill försämra för dom".

Jag gillar inte det här, men det är intressant att höra att du tycker det här är helt ok. Jag tänker inte kontakta grannar till offentliga Fi:are för jag tycker inte det är ok, men det är bra att veta att dom som vill det får göra det och Fi:arna tycker det är helt ok.

Bloggerskan sa...

Jag kan tänka mig andra sätt att visa upp hur högeralliansen resonerar men jag känner inte upprördhet över detta sätt.

Om Svenskt Näringsliv skickade brev till mina grannar om att jag och Fi vill t ex "försämra valfriheten för föräldrar" genom att dela föräldraförsäkringen skulle jag tycka det var toppen! Gratisreklam för min politik! Fast Alliansens riksdagsledamöter verkar ju inte riktigt vilja stå för sin politik.

Och man får ju ändå säga att LO:s kampanjmakare nått maximal uppmärksamhet!