tisdag 8 september 2009

I jakt på kantareller

Idag blev jag sjukt sugen på kantareller. Sökte mig till Hötorget med viss bävan. Försäljarna där är ungefär antitesen av vad jag gillar hos försäljare. Framför mig i kön står en tjej och försöker handla just kantareller för 19.95 kr/hektot. Hon vill ha lite till sig själv. Försäljaren vägrar lyssna.

- Halva priset! Jag skall ge dig specialpris! 100 kr för ett halvt kilo! (Det är inte halva priset av 19.95, snarare dyrare, men det ingår ju i deras försäljningstaktik.)

- Men jag vill inte ha ett halv kilo, jag är ensam.

- Halva priset! Du får ett helt kilo för halva priset!

Till slut får hon nog och går därifrån. Min tur. Jag frågar om jag får plocka själv. Han bara tjatar om halva priset och att jag skall köpa ett halvt kilo svamp. Jag går också därifrån och undrar hur mycket svamp dom får kassera varje dag...

Försöker på ännu ett ställe. Jag ber om två hekto. Han tar fem Tjernobylsvampar i handen och säger att det är två hekto. (Det är förmodligen hälften.) Jag går därifrån, tar tunnelbanan och åker till Daglivs vid Fridhemsplan. Där säljer dom svenska, fina, smakrika kantareller för 16.95 hektot. Jag köper ett drygt kilo, åker hem och fryser in. Samt lagar en god svamppasta till middag.

Vad kan man dra för slutsats av detta? Jo, om fler är som jag och kvinnan framför mig får inte säljarna på Hötorget mycket sålt. Att dom står där dag ut och dag in och fortsätter med sin arrogans och sitt bondtjuveri betyder dock förmodligen att folk finner sig i att betala överpriser för sådant dom sedan ändå får slänga. Men jag gör det inte mer, från och med nu bojkottar jag Hötorget.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag hade flera liknande incidenter där också så det slutade med att jag bojkottade dem. Här i Belgien är marknader så stort så att man automatiskt (nästan i alla fall) får ett kassakvitto som i vilken butik som helst.

Bloggerskan sa...

Ja, jag har inget emot att "haggla" på marknader men jag har svårt att acceptera att jag skall tvingas köpa dubbelt varje gång. Tycker dessutom att det blivit ganska tomt där på Hötorget. Säljer dom nåt? Hur mycket får dom slänga? Borde dom fundera över sin taktik?