lördag 24 juli 2010

Skall vi spela Rappakalja?

Minns ni ordet oikofob? Det var när Jimmie Åkesson (SD) försökte introducera ett nytt ord som han tyckte att vi borde uppmärksamma för att kunna bekämpa. Budskapet i artikeln försvann dock på grund av användandet av ett för allmänheten okänt ord. Diskussionen efteråt kom helt att handla om ordet, inte budskapet. Nu har någon på integrationsdepartementet lärt sig ett nytt ord, vilket Nyamko Sabuni genast nappat på, enklavisering. Om och om upprepas ordet enklav eller enklavisering i texten.

När man googlar ordet kommer inte, som brukligt, Wikipedia upp med en förklaring. I stället är det, precis som med ordet oikofob, ett antal högerbloggare/ledarskribenter, vissa brunare än andra, som dyker upp med varningstexter om att enklavisering seriously can damage our nation-state. Ordet verkar hämtat från den av Nyamko Sabuni beställda Ranstorpsrapporten om Rosengård. Starkt kritiserad av forskare. (Samtidigt har Sabuni mage att kritisera Mona Sahlin för att ha beställt forskningsrapporter om strukturell diskriminering av Masoud Kamali. Om inte Alliansregeringens förakt för forskning och expertkunskap, nu senast när man mot alla expertråd ändrat antagningsreglerna till Högskolan, vore så allvarligt skulle man skratta sig till magknip.)

Frågan är dock varför man som SD och FP använder sig av ord som knappt används i dagligt tal. Vilka är de som kan tänkas nappa på skrämselartiklarna om oikofobi och enklavisering? Ledarskribenterna på Svenska Dagbladet eller "Verklighetens folk"? Eller kanske orden är användbara när vi andra sitter hemma och spelar Rappakalja?

Man undrar för övrigt hur broderpartiet KD reagerar på användandet av ord som "Verklighetens folk" knappast lär förstå sig på? Nu när KD varumärkesskyddat denna fras som deras alldeles egna. Å andra sidan så såg jag på TV bilder från KD:s kongress. Där satt två ombud på läktaren, bredvid varandra med varsin handskriven skylt:

- FÖRBJUD FÖRBUD!

och

- MER LAG OCH ORDNING!

Kanske KD skulle varumärkesskyddat sig som "Motsägelsernas folk" i stället?

4 kommentarer:

Hans Odeberg sa...

Är du säker på att det är Sabuni du skall kritisera? När jag går till källan, ser jag att "enklavisera" bara förekommer i ingressen, i följande mening: "För att undvika en enklavisering bör politiken rikta sig till individer snarare än religiösa eller etniska grupper, skriver idag integrationsminister Nyamko Sabuni."
Jag tolkar detta som att det är SvD som skrivit ingressen, inte Sabuni.

Sabuni använder förvisso ordet "enklav" - två gånger. Oerhört mycket! Enklav finns dessutom på wikipedia, och därur kanske även verklighetens folk klarar av att härleda vad enklavisering kan vara.

Har du så lite att säga om innehållet i Sabunis artikel att du måste racka ned på enskilda ord? Själv kommer jag även i fortsättningen att försöka läsa och tolka innehållet i artiklar av feminister, rabiata eller ej, även om de använder krångliga ord som "könsmaktsordning".

Bloggerskan sa...

Hans,
Jag hittade ordet enklavisering/enklav åtminstone tre gånger i texten. Det är ett ord som jag själv aldrig hört förut, i den bemärkelse Sabuni använder det. För jag tror inte hon använder det i den bemäkelse Wikipedia beskriver ordet. I Sabunis bemärkelse verkar det mest vara ledarskribenter på Svenskan och Sverigedemokrater eller liknande som använder ordet. Liksom ordet oikofob.

Jag vågar påstå att ordet könsmaktsordning (32 800 träffar) har en avsevärt större omfattning än enklavisering (1 800 träffar). Om man nu skall göra som dom brukar göra i Språket i P1 och googla för att få en uppfattning om utbredning.

Menar du dessutom att folk som börjar läsa en debattartikel förväntas googla för att förstå innebörden? Har man inte träffat lite fel då som debattör? Vilket var vad mitt blogginlägg handlade om.

Hans Odeberg sa...

Efter att i lugn och ro läst igenom ditt inlägg ett par gånger får jag backa ett steg. Du gör faktiskt ingen explicit koppling mellan FP och SD, utan säger bara att båda använder krångliga ord.

Däremot tycker jag du gör en viss sammankoppling av FP och SD genom att prata om "skrämselartiklarna om oikofobi och enklavisering", som om Åkessons och Sabunis artiklar var samma andas barn. Jag har själv väldigt svårt att se något främlingsfientligt i Sabunis artikel. (Dock håller jag med om att sparken mot Mona var onödig. Men så är det väl att vara politiker, har man inte fått in en gliring mot motståndaren innan nästa andetag har man misslyckats.) Om du hade hittat främlingsfientliga trådar i Sabunis artikel, tycker jag det hade varit helt OK att jämföra med oikofobin. Men när enda likheten mellan artiklarna är att de introducerar nya krångliga ord, så blir det lite av 'Reductio ad Åkesson' (ad Hitlerum i original, men jag har svårt att se Jimmie i rollen som den lille diktatorn. Nja, kanske i Chaplins version...). För att återigen dra in Mona i diskussionen: om Mona skriver en artikel där hon argumenterar för bygge av förbifart Stockholm, så vore det fel av mig att göra paralleller med en motorvägsbyggande man i mustasch. Om Mona däremot i samma artikel föreslog att man skulle tvångsrekrytera muslimer till vägbygget, så vore det helt motiverat för mig att utmana Godwin's lag.

Till sist: jag fick faktiskt aningens fler träffar på enklav än könsmaktsordning när jag googlade. Det hindrar inte att jag håller med om din slutkläm - att för svåra ord försvårar för budskapet att komma fram. Olika ordförråd lär behövas för newsmill, ledarsidan, kultursidan och en vetenskaplig rapport.

Det hindrar dock inte att det ibland är bra att hitta på nya ord. Ibland slår de, ibland faller de platt ned. Ett begrepp jag själv önskar hade slagit bättre är 'egenmakt' - jag tror det var SSU som lanserade det för några år sedan. Lättbegripligt, positivt, och både höger och vänster kan fylla begreppet med sina hjärtefrågor.

Bloggerskan sa...

Nja, jag tycker nog att det tankegods som Sabuni baserar sin artikel på, att vi bör oroa oss för muslimska enklaver, är lite tvivelaktigt. Men liknelsen med SD var mer menad för användandet av ord som är svåra att förstå. För mig är en enklav ett område inom en stats gränser som styrs av en annan stat. Men jag erkänner att det även använts om t ex katolska enklaver i Nordirland, senast på P1ikväll.

Sen ser jag även att båda orden, enklavisering (som ju är vad Sabuni syftar på när hon använder ordet enklav) och oikofobi uteslutande används av personer som är kritiska mot invandring alt invandringens effekter på det svenska samhället. Möjligen blir det ett giult by association-resonemang men det är ändå intressant att lyfta, tycker jag.

Och egenmakt är ett bra mycket vettigare ord att använda, om man vill framstå som att man vill ge folk just makt att själva bestämma.