torsdag 15 juli 2010

Vilka syften tjänar burkaförbud?

Det händer inte så ofta, snarare snudd på aldrig, men just här håller jag helt och fullt med Sanna Rayman. Det anstår inte en sekulär stat som säger sig värna om frihet och jämlikhet att straffa kvinnor för hur dom klär sig. Eller så kanske Frankrike fastnad i det tredje värdet, broderskap. För mig är det samma ruttna patriarkat som hänger på kvinnorna deras könsstereotypa kläder som drar av dem, så länge vi inte får välja själva utan yttre tryck om vad som passar sig. Frågan är om Sanna Rayman inte i själva verket säger just det Gudrun Schyman sa i sitt så kallade talibantal, att könsmaktsordningen är densamma var den än sticker upp sitt fula nylle. (Nej, det menar hon nog inte men rätt har hon i allafall, i den här frågan.)

"Själv ogillar jag heltäckande slöjor. För mig är ett tvång eller krav på att kvinnor ska skyla sig stötande. Men det vore ett hyckleri av rang om jag valde att motarbeta ett orimligt tvång med ett annat, lika orimligt och statligt, tvång från andra hållet.

Hur ska man då förstå att Åkesson frångår de värden han säger sig försvara? Tja, det är väl som med terroristen i burkan. På ytan förespeglas vi ett fromt värnande av värden, därunder finns andra syften."

Inga kommentarer: